Opdracht
1
Empatisch vermogen is het vermogen van
iemand om zich in de gedachten- en belevingswereld van anderen te kunnen
inleven.
Opdracht
2
Stelling
|
Klopt
het?
|
Want in de tekst staat ...
|
|
1
|
Door het lezen van verhalen kunnen mensen zich beter inleven in anderen.
|
Ja
|
Door het lezen van romans en poëzie kunnen
mensen zich beter inleven in anderen.
|
2
|
Door het lezen van gedichten kunnen
mensen zich beter inleven in
anderen.
|
Ja
|
Door het lezen van romans en poëzie kunnen mensen zich
beter inleven in
anderen.
|
3
|
Dat mensen zich beter in anderen kunnen inleven, kun je zien aan hun gezicht.
|
Nee
|
Direct hierna volgden tests waarbij zij onder
meer gezichtsuitdrukkingen beoordeelden.
|
4
|
De proefpersonen kregen willekeurige teksten te lezen.
|
Nee
|
Sommige vrijwilligers lazen Tsjechov, andere lazen verhalen van ‘mindere’ literaire statuur.
|
5
|
In literaire fictie komen mensen met
een meer ingewikkeld
karakter voor.
|
Ja
|
De onderzoekers denken dat dit komt doordat literaire fictie
gelaagde karakters beschrijft.
|
6
|
In literaire fictie gedragen de personen zich onvoorspelbaar.
|
Ja
|
Bij populaire fictie is dit volgens de onderzoekers minder
het geval, omdat de
hoofdpersonen zich een stuk voorspelbaarder gedragen.
|
7
|
Het was al bekend dat lezers van literatuur een groter empathisch vermogen hadden.
|
Ja
|
Eerder onderzoek toonde weliswaar aan dat fictieliefhebbers zich meer vinden in stellingen als: ‘Bij een
meningsverschil probeer ik de
kwestie eerst vanuit ieders standpunt te bekijken’.
|
8
|
Dit Amerikaanse onderzoek vertelt
niets nieuws.
|
Nee
|
Dit is het eerste onderzoek dat
een direct causaal
verband tussen literatuur en empathisch vermogen
aantoont.
|
9
|
Het is zeker dat empathische mensen meer literatuur lezen.
|
Nee
|
Hierbij bleef echter onduidelijk of
dit door de boeken zelf kwam, of
doordat empathische mensen simpelweg meer literatuur lezen.
|
10
|
Het is hard nodig dat de waarde van literatuur wordt aangetoond.
|
Ja
|
Dit vinden zij hard nodig, want romans lezen daalt al jaren als
vrijetijdsbesteding.
|
11
|
Een blijvend effect van het
lezen van literatuur is niet aangetoond.
|
Ja
|
Was het inlevingsvermogen een week of maand na het lezen nog net zo goed? Dat blijft onduidelijk.
|
12
|
Alleen literatuur vergroot het
empathische vermogen van de mens.
|
Nee
|
Ook hopen ze te bepalen hoe andere kunstvormen, zoals toneelstukken en films, empathische vaardigheden kunnen versterken.
|
13
|
De beschrijving van de gelaagde karakters is het kenmerk van literatuur
dat de empathische vermogens
versterkt.
|
Ja
|
De onderzoekers denken dat dit komt doordat literaire fictie gelaagde karakters beschrijft.
|
Opdracht
3
Geachte directie,
Mijn naam is Georgina
Smeekes, ik ben een leerling uit het 4e jaar TVWO van het Vechtstede
College. Ik ben een groot liefhebber van lezen, voornamelijk literaire fictie. Helaas wordt er op het
Vechtstede College niet veel literaire fictie aangeboden en dit vind ik een
gemis.
In de bovenbouw
worden de leerlingen verplicht om maar ongeveer 4 literaire boeken per
schooljaar te lezen. Dit aantal boeken vertegenwoordigt een klein percentage
van de literaire werken die Nederland
rijk is. Om de kennis van uw leerlingen over de Nederlandse literatuur te
vergroten, vind ik dat het nodig is dat het aantal boeken dat een leerling verplicht
is te lezen verhoogd wordt.
Literaire boeken
hebben ons veel te bieden. Wij kunnen veel over het leven en de gevoelens van
de mens leren door te lezen. Ook verrijkt het de geest. Verder, is lezen rustgevend,
het bevordert onze woordenschat en het stimuleert het empatisch vermogen van de
lezer. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dit laatste.
Amerikaanse
onderzoekers van The New School concludeerden in het Amerikaanse wetenschappelijke
tijdschrift Science dat door het
lezen van romans en poëzie mensen zich beter kunnen inleven in anderen. De
onderzoekers hebben aangetoond dat het empatisch vermogen van proefpersonen die
literaire fictie lazen groter is dan die van proefpersonen die gewone fictie
lazen.
Uit de
bovengenoemde argumenten maak ik op dat de leerlingen van het Vechtstede
College baat zullen hebben bij het verhogen van het verplichte aantal te lezen literaire
boeken. Ik verzoek u dan ook om te overwegen of het mogelijk is het aantal verplicht
te lezen boeken te verdubbelen.
Ik dank u bij
voorbaat voor uw overweging.
Met vriendelijke
groet,
Georgina Smeekes
Geen opmerkingen:
Een reactie posten