woensdag 7 mei 2014

Vrijheid

Wat is vrijheid? Vrijheid is wanneer je niet beperkt bent om te doen en zeggen wat je wilt en niet beperkt bent om te zijn wie je wilt zijn. Vrijheid is een recht van iedere man, vrouw en kind, die wij vanzelfsprekend vinden, totdat het ons wordt ontnomen. Dan merken wij pas wat onze vrijheid ons waard was. Wat is het fijn te kunnen leven waar wij zelf willen leven, te reizen waar wij zelf naar toe willen reizen, te lezen wat wij zelf willen lezen en te zeggen wat wij zelf willen zeggen.  

Ik leef in een vrij land. Ruimdenkend zijn en anderen accepteren hoort bij onze opvoeding, maar het is een illusie om te denken dat iedereen dit werkelijk doet. In Nederland worden bijvoorbeeld homofielen nog steeds niet door iedereen geaccepteerd. Degenen die niet geaccepteerd worden, hebben niet volledige vrijheid.

Het is triest dat er nog veel landen in de wereld zijn waar mensen niet vrij leven, waar groepen onderdrukt worden en bang zijn voor hun leven. Er worden veel beelden van oorlogen en wreedheden op tv getoond. Deze beelden zijn verschrikkelijk. De mensen die in oorlogsgebieden wonen zijn hun vrijheid kwijt. Wat blijft er dan over van je leven? Wanneer je van je vrijheid bent beroofd, heb je alleen nog vrijheid van geest.

Op 4 mei ben ik mij ervan bewust dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat ik dankbaar moet zijn voor mijn vrijheid en dat alle mensen die hun leven voor vrijheid hebben gegeven, herdacht moeten worden. Dit doe ik graag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten